Merkgeluid is de hoorbare dimensie van een merkidentiteit. Net als het visuele merkontwerp kan het merkgeluid een compilatie zijn van meerdere uiteenlopende – maar toch hoorbare – merkelementen. Het meest populaire element is het zogenaamde ‘Audio Logo’, dit staat ook wel bekend als 'Sound Logo'. dat net als de visuele tegenhanger wordt gebruikt als handtekening van de afzender. Een goed geluidslogo vertegenwoordigt het merk in gecondenseerde vorm en roept binnen 0,5 tot 3 seconden de verwachte associaties op bij de luisteraar. Je kunt met veel elementen werken: melodie, ritme, geluiden, stem, taal enzovoort. De Brandtune valt onder 'Merkmuziek'. Merkmuziek kan worden gebruikt voor de communicatie van complexere emotionele concepten en het genereren van stemmingen. In het verleden werd een enkel muziekstuk meestal gebruikt als een merklied of een merklied om een langere tijdlijn te dekken. Maar nu vertrouwen moderne merkgeluidsconcepten meer op een merkmuziekbibliotheek die bestaat uit verschillende muziekstukken die speciaal voor het merk zijn gecomponeerd.
Merkmuziekconcepten, die afhankelijk zijn van een grotere pool aan muziekstukken, beschikken over meer flexibiliteit en zijn dus (duurzaam) duurzamer. Net als de beeldtaal van een merk, kunnen afzonderlijke muziekstukken verschillende merkwaarden overbrengen of voor specifieke doeleinden bedoeld zijn. Jingles zijn als het ware de voorlopers van geluidslogo's. Ze waren bedoeld om melodisch herkend te worden, langer dan geluidslogo's en bevatten vaak zangelementen met gedenkwaardige rijmpjes. ‘Haribo macht Kinder froh, und Erwachsene’ ebenso’ kent en zingt elk Duits kind en zal het de rest van hun leven onthouden. In de moderne merkcommunicatie worden jingles niet meer zo vaak gebruikt. Dat heeft meerdere redenen, bijvoorbeeld de constante verkorting van advertentieformaten met zijn compactere berichten. Waar de merkhandtekening in visueel ontwerp de visuele merkboodschap draagt, draagt de ‘Brand Voice’ oftewel de Merk Stem, de (auditieve) auditieve merkboodschap. In tegenstelling tot het schrijven in visuele branding, is de menselijke stem verreweg een van de meest emotionele elementen in merkgeluid. Niets vergelijkbaars kan de emotionele toestand van een persoon duidelijker onthullen dan zijn eigen stem. Niets kan ons meer ontroeren dan de stemmen van anderen. Eenmaal afgeleid van de merkpersoonlijkheid en gemobiliseerd als merkinstrument, kan de merkstem een directe, emotionele en vooral authentieke verbinding creëren tussen merk en mens. In de toekomst zal de merkstem nog belangrijker worden voor een klantrelatie.

Comments