top of page

Audio Branding is de meest directe vorm vorm van marketing communicatie

Audio Branding is de meest directe vorm vorm van marketing communicatie en zorgt voor een sterke connectie op emotioneel vlak. Omdat muziek een zeer sterke trigger is om een emotionele respons op te wekken in mensen heeft muziek een directe invloed hebben op de merkbeleving.


Dit komt omdat geluid altijd het centrale medium geweest is van de menselijke communicatie. Het hoorapparaat in onze hersenen staat in directe verbinding met de Hippocampus. Deze staat weer in directe verbinding met het beloningssysteem waar emoties positieve (of negatieve) associaties verkrijgen.


Dit werkt door de vrijgeving van Dopamine waarbij kunnen positieve geluids indrukken hetzelfde gevoel opwekken zoals lekker eten of zelfs zoals bij het hebben van sex. Het menselijke ‘binnenoor’ bevindt zich (in tegenstelling tot onze andere zintuigen) in het oudste gedeelte van onze hersenen en wordt daarom nauwelijks gefilterd door allerlei neurologische lagen. Ook bevat ons ‘binnenoor’ de de hoogste dichtheid van zenuwcellen in het menselijk lichaam. Dit zorgt ervoor dat geluid een snellere en meer directe impact heeft op ons onderbewustzijn: eigenlijk precies op die plek waar je als merk wilt worden ervaren! Dit maakt dat het gebruik van geluid in marketing en communicatie zeer belangrijk is. Geluid is de onzichtbare factor die onze stemming ineens kan laten omslaan, onze keuzes kan beïnvloeden en emotionele connecties kan maken of breken.


Wij zijn als mensen op geluid ingesteld. Succesvolle merken weten dat geluid in feite de emotionele motor is voor alle ervaringen die mensen ooit met het merk zullen hebben.




Commentaires


bottom of page